Workout

Τι πρέπει να προσέχεις όταν τρέχεις σε υψηλές θερμοκρασίες;

By  | 

Πώς η ζέστη και η υγρασία επηρεάζουν την απόδοση σου στο τρέξιμο και πώς θα προσαρμοστείς στις δύσκολες καιρικές συνθήκες;

Μείωση της VO2max

Όταν η καρδιά στέλνει λιγότερο οξυγόνο στα όργανα του σώματος απ’ ότι συνήθως, οι μυικές σου ομάδες δεν δέχονται το απαραίτητο οξυγόνο. Αυτές οι αντιδράσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στην μείωση της πολύ σημαντικής VO2max, δηλαδή της μέγιστης ποσότητας οξυγόνου που μπορεί να πάρει ο οργανισμός ώστε να τροφοδοτήσει τις μυικές ομάδες.

Για τους αθλητές αντοχής, όσο υψηλότερη VO2max τόσο το καλύτερο. Είναι δείκτης της αποτελεσματικότητας της άσκησης. Αφού μειώνεται η VO2max, σε οποιασδήποτε έντασης άσκηση, το σώμα σου λειτουργεί σε μεγαλύτερο ποσοστό της VO2max.

Αυξάνονται οι απαιτήσεις από την καρδιά

Κατά την διάρκεια της άσκησης, θέλεις η καρδιά σου να παράγει όσο το δυνατόν περισσότερο αίμα με ένα χτύπο, ώστε ο καρδιακός παλμός σου να μην εκτοξεύεται για να τροφοδοτήσει το σώμα σου με τον απαραίτητο όγκο. Ότι συμβαίνει όμως στην ζέστη δεν είναι το ιδανικό. Με περισσότερο αίμα να κυκλοφορεί στην περιφέρεια, έχεις λιγότερο αίμα να κυκλοφορεί στην καρδιά. Αυτό μειώνει τον όγκο του αίματος που παράγεται με ένα χτύπο της καρδιάς. Για να αντισταθμίσει η καρδιά σου, αυξάνει τον ρυθμό με τον οποίο χτυπά.

Σαν αποτέλεσμα, η σχετική ένταση της άσκησης αυξάνει, περισσότερη πίεση ασκείται στην καρδιά και φτάνει στα μέγιστα όρια της γρηγορότερα.  Επίσης, όταν μειώνεται ο όγκος του αίματος από υψηλούς ρυθμούς εφίδρωσης,  υπάρχει μια αύξηση στο ιξώδες στο αίμα, δηλαδή αυξάνεται η συγκέντρωση των ερυθρών αιμοσφαιρίων στο αίμα, και ασκείται μεγαλύτερη πίεση στην καρδιά και στα αγγεία.

Καταπίεση των μυικών ομάδων και έναρξη αναερόβιας διαδικασίας

Όταν οι απαιτήσεις για αίμα είναι μεγάλες από διαφορετικούς τομείς στο σώμα σου, ειδικά όταν ασκείσαι κάτω από υψηλές θερμοκρασίες, ο όγκος του αίματος μειώνεται σε κάθε περιοχή και το επόμενο θύμα είναι οι μύες σου. Οι μυικές ομάδες εμπλέκονται στην καταπόνηση λόγω άσκησης γιατί δεν παίρνουν το απαιτούμενο οξυγόνο από το αίμα. Είναι το καύσιμο που σου επιτρέπει να διατηρήσεις την ένταση της άσκησης για μεγάλο χρονικό διάστημα, και χωρίς αυτό αναγκάζεσαι να βασίζεσαι σε σε αναερόβιους τρόπους λειτουργίας  για την παραγωγή ενέργειας.

Η αυξημένη παραγωγή ενέργειας από αναερόβιες διαδικασίες επηρεάζει την άσκηση σε οποιαδήποτε ένταση και προκαλεί πλήθος ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένων υψηλότερης συνολικής ενεργειακής δαπάνης και συσσώρευσης γαλακτικού οξέος στο αίμα. Επίσης, οι υδατάνθρακες χρησιμοποιούνται περισσότερο απ’ ότι τα λιπίδια, για την παραγωγή ενέργειας, και από την στιγμή που οι αποθήκες υδατανθράκων είναι σημαντικά περιορισμένες στο σώμα σου, η εξάντληση επέρχεται γρηγορότερα. Στο τέλος, η μετακίνηση από την αερόβια στην αναερόβια κατάσταση θα επισπεύσει την μυική κούραση.

Αλλάζει η ροή του αίματος

Το σώμα σου έχει την ικανότητα να ρίχνει την υψηλή θερμοκρασία από μόνο του με την διαδικασία της εφίδρωσης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για την εξάτμιση του ιδρώτα, η οποία σε δροσίζει και όχι η εφίδρωση από μόνη της. Για να υπάρξει εφίδρωση και εξάτμιση, το σώμα σου πρέπει να αυξήσει την ροή του αίματος στην επιφάνεια του δέρματος, γιατί το αίμα είναι ο κύριος μεταφορέας θερμότητας και ο ιδρώτας αποτελείται από πλάσμα το οποίο προέρχεται από το αίμα.

Όταν ιδρώνεις με μεγάλο ρυθμό, στην πραγματικότητα χάνεις όγκο αίματος, χωρίς να αναφερόμαστε στους ηλεκτρολύτες. Αυτός είναι ο λόγος που η κατάλληλη ενυδάτωση είναι ζωτικής σημασίας.

Η υγρασία εμποδίζει την ψύξη του σώματος

Η σχετική υγρασία είναι η ποσότητα του νερού στον αέρα σε σύγκριση με την θεωρητική ποσότητα νερού στον αέρα και επηρεάζει άμεσα την εφίδρωση και την ψύξη του σώματος. Να θυμάσαι πως το σώμα ψύχεται από μόνο του με την εξάτμιση του ιδρώτα και όχι με την ίδια την εφίδρωση.

Όσο μεγαλύτερη είναι η υγρασία τόσο περισσότερο κορεσμένος γίνεται ο αέρας από νερό και τόσο πιο δύσκολο είναι να εξατμιστεί ο ιδρώτας. Καθώς λοιπόν η θερμοκρασία αυξάνει, το ενεργειακό κόστος της άσκησης αυξάνει και αυτό και κουράζεσαι πιο γρήγορα.

Σχολίασε και εσύ..!

Σχόλια

Με λένε Γιώργο… είμαι 21 χρονών, γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός με καταγωγή από τα εξωτικά Γιαννιτσά. Σπουδάζω Τ.Ε.Φ.Α.Α. στις Σέρρες, τουλάχιστον έτσι είπα στην μάνα μου. Από μικρός προτιμούσα το χειμώνα και τις διακοπές στο βουνό από ότι το καλοκαίρι και τη θάλασσα. Ασχολούμαι με το χειμερινό σκι και μου αρέσουν τα ταξίδια, κάτι που φροντίζω να κάνω συχνά! Μου αρέσει η επικοινωνία με τους ανθρώπους και πιστεύω ότι η ζωή δεν θέλει άγχος άλλα θετική διάθεση.