Health

Τι γίνεται στο σώμα μας όταν σταματάμε να τρώμε ζάχαρη και 6 υποκατάστατα της

By  | 

Καθημερινά ο άνθρωπος καταναλώνει από τα επεξεργασμένα τρόφιμα, μέχρι τον πρωινό μας καφέ, ζάχαρη σε υπερβολικό βαθμό. Τι συμβαίνει όμως όταν τη σταματάμε;

Κατά μέσω όρο ο άνθρωπος λαμβάνει περίπου 300 περιττές θερμίδες καθημερινά λόγω της ζάχαρης. Πολλές τροφές έχουν  ζάχαρη και δεν το ξέρουμε καν. Εκτός από τα προφανή τρόφιμα  όπως είναι τα γλυκά και τα αναψυκτικά, ζάχαρη υπάρχει  κρυμμένη και σε άλλες τροφές, όπως κάποιες σαλάτες και στο γιαούρτι. Η μέση γυναίκα, για παράδειγμα, αναφέρεται πως δεν πρέπει να καταναλώνει περισσότερες από 6 κουταλιές του γλυκού  ζάχαρη καθημερινά. Με άλλα λόγια, θα έκανε σε όλους μας καλό να περιορίζαμε λίγο τη ζάχαρη στη διατροφή μας.

Τι συμβαίνει όμως στο σώμα μας όταν κόβουμε τη ζάχαρη; Αυτό έχει να κάνει με το πόση ποσότητα ζάχαρης συνηθίζαμε να καταναλώνουμε. Για παράδειγμα, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βλέπουμε άτομα να βιώνουν συμπτώματα στέρησης, όπως άγχος, ανησυχία, ακόμα και κατάθλιψη. Όμως από τα πολλαπλά και θετικά  αποτελέσματα που θα έχει στον οργανισμό μας,  καταλήγουμε πως αξίζει τον κόπο αυτή η μικρή ταλαιπωρία.

Προλαμβάνουμε τον διαβήτη

Η περιττή ζάχαρη ενισχύει τους ιστούς του λίπους γύρω από το συκώτι. Αυτό το λίπος προκαλεί αυξημένη αντίσταση στην ινσουλίνη και υπονομεύει τη δουλειά που κάνει το πάγκρεας, καθυστερώντας την παραγωγή ινσουλίνης. 150 γραμμάρια περιττής ζάχαρης κάθε μέρα σημαίνει 11 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2, σε σχέση με 150 γραμμάτια πρωτεΐνης ή λιπαρών. Για αυτόν τον λόγο, μπορούμε να  αντικαταστήσουμε  τα ζαχαρώδη σνακ με μια μερίδα ξηρούς καρπούς.

Δυναμώνει την καρδιά μας

Ο κίνδυνος θανάτου από κάποια καρδιοπάθεια μειώνεται μέχρι και τρεις φορές, όταν αποφασίσουμε να μην τρώμε τόσο πολλή ζάχαρη. Αυτό συμβαίνει γιατί η χρόνια κατανάλωση αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης, αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τους παλμούς της καρδιάς. Μέσα σε λίγες εβδομάδες αφότου κόψουμε την ζάχαρη θα παρατηρήσουμε ότι η “κακή” LDL χοληστερόλη μας έχει πέσει κατά 10% και τα τριγλυκερίδια κατά 20- 30%.

Μειώνεται αισθητά η εμφάνιση της ακμής

Κόβοντας τη ζάχαρη, μπορείτε να πείτε αντίο στα ενοχλητικά σπυράκια που εμφανίζονται ακόμα και στην ενήλικη ζωή σας. Η ακμή προκαλείται από φλεγμονές και η ζάχαρη είναι από τους παράγοντες που τις προκαλούν. Μελέτες έδειξαν ότι ενήλικες συμμετέχοντες οι οποίοι δεν έπιναν καθόλου αναψυκτικά  και για χάρη της έρευνας κατανάλωναν καθημερινά 350 ml αναψυκτικών την ημέρα, για τρεις εβδομάδες, τα επίπεδα φλεγμονής τους αυξήθηκαν κατά 87%!

 

Βελτιώνεται η ποιότητα του ύπνου

Η περιττή ζάχαρη οδηγεί στην έκκριση κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, που όπως είναι λογικό δεν μας αφήνει να κοιμηθούμε σωστά. Κόβοντας λοιπόν τη ζάχαρη, μπορούμε να κοιμόμαστε τις ώρες που πρέπει, βελτιώνοντας παράλληλα και την ποιότητα του ύπνου μας.

Βελτιώνεται η διάθεση μας

Είναι φυσιολογικό να είμαστε κάπως “πεσμένοι” τις πρώτες μέρες που θα κόψουμε την ζάχαρη. Άλλωστε, οι τροφές που την περιέχουν είναι συνήθως η εύκολη λύση για να αισθανθούμε καλύτερα και για να πάρουμε μια γρήγορη δόση ενέργειας. Μόλις όμως ξεπεράσουμε το μικρό σύνδρομο στέρησης, θα ανακαλύψουμε πως η διάθεσή μας θα είναι καλύτερη από ποτέ. Αυτό συμβαίνει επειδή η ζάχαρη είναι απλός υδατάνθρακας, και η ενέργεια που προσφέρει καταναλώνεται πολύ γρήγορα και μετά το πέρας της, καταλήγουμε πιο κουρασμένοι και πιο αγχωμένοι από πριν.

Εμφανές αδυνάτισμα

Σίγουρα, θα αντικαταστήσουμε κάποιες από τις θερμίδες της ζάχαρης με θερμίδες από άλλες τροφές, αλλά έτσι θα παίρνουμε και περισσότερα  θρεπτικά συστατικά. Επίσης, είναι σίγουρο πως κόβοντας την πρόσθετη επεξεργασμένη ζάχαρη, λαμβάνουμε λιγότερες θερμίδες συνολικά. Κόβοντας 200 θερμίδες από ζάχαρη καθημερινά μπορεί να σημαίνει 5 χαμένα περιττά κιλά μέσα σε 5 μήνες.

Καλύτερη μνήμη

Μελέτες έδειξαν πως η πολλή ζάχαρη μπορεί να προκαλεί βλάβη στη μνήμη, δυσκολεύοντας την επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών μας κυττάρων. Έτσι, δυσκολευόμαστε να συγκρατήσουμε νέες πληροφορίες στη μνήμη μας, ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα για μαθητές και φοιτητές κατά τη διάρκεια εξεταστικών.


6 Υποκατάστατα της ζάχαρης

Φρουκτόζη: Βρίσκεται στα φρούτα. Η φρουκτόζη δεν προκαλεί την απελευθέρωσης της ινσουλίνης στον οργανισμό, όπως κάνει το σάκχαρο και η γλυκόζη και γι΄αυτό θεωρήθηκε ως το υγιές αντικατάστατο της ζάχαρης.

Μέλι: Το μέλι είναι ένα απλό σάκχαρο, και αποτελείται από γλυκόζη και φρουκτόζη. Απορροφάται γρήγορα από το κυκλοφορικό.

Ξυλιτόλη: Την βρίσκουμε σε  λευκή σκόνη και θεωρείται φυτική ουσία, καθώς εμφανίζεται σε μερικά φυτά χωρίς χημικές παρεμβάσεις. Είναι χαμηλή σε θερμίδες και είναι κατάλληλη για διαβητικούς. Ωφελεί επίσης τα δόντια, καθώς μειώνει την τερηδόνα.

Σιρόπι από βύνη κριθαριού: Είναι ένα μη ραφιναρισμένο φυσικό γλυκαντικό που παράγεται από το κριθάρι, το οποίο ξηραίνεται και στη συνέχεια μαγειρεύεται. Είναι παχύρρευστο με σκούρο καφέ χρώμα και είναι πηγή ορισμένων μετάλλων και βιταμινών, χωρίς να περιέχει σχεδόν καθόλου φρουκτόζη ή σακχαρόζη.

Στέβια:  Είναι αρκετά διαδεδομένο ως υποκατάστατο της ζάχαρης. Η Stevia προέρχεται από τα φύλλα ενός φυτού της Νότιας Αμερικής με το ίδιο όνομα, ενώ μπορεί να είναι από 2 εώς 300 φορές πιο γλυκιά από ένα κύβο ζάχαρης. Δυστυχώς, υπάρχουν μερικά προβλήματα με τη στέβια. Αρχικά, ορισμένα προϊόντα μπορεί να περιέχουν δεξτρόζη και αρτύματα, τα οποία είναι βλαβερά για τον οργανισμό. Πρέπει να προτιμάτε στέβια που είναι 100% από το φυτική. Αν  και  ακούγεται πως είναι χαμηλή σε θερμίδες, η «καθαρή» στέβια έχει περισσότερες θερμίδες. Επίσης το συγκεκριμένο προϊόν αυξάνει την όρεξή και έχει κάπως πικρή γεύση.

Ζάχαρη από καρύδα: Αυτή η γλυκαντική ουσία είναι επίσης γνωστή ως ζάχαρη από κοκκοφοίνικα και παράγεται από το άνθος του δέντρου της καρύδας. Βρίσκεται σε υγρή μορφή ως σιρόπι, καθώς και σε κρυσταλλοποιημένη μορφή. Έχει την ίδια σχεδόν γεύση με τη μαύρη ζάχαρη και είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Β, μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο και ψευδάργυρο.

Σχολίασε και εσύ..!

Σχόλια

Με λένε Γιώργο… είμαι 21 χρονών, γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός με καταγωγή από τα εξωτικά Γιαννιτσά. Σπουδάζω Τ.Ε.Φ.Α.Α. στις Σέρρες, τουλάχιστον έτσι είπα στην μάνα μου. Από μικρός προτιμούσα το χειμώνα και τις διακοπές στο βουνό από ότι το καλοκαίρι και τη θάλασσα. Ασχολούμαι με το χειμερινό σκι και μου αρέσουν τα ταξίδια, κάτι που φροντίζω να κάνω συχνά! Μου αρέσει η επικοινωνία με τους ανθρώπους και πιστεύω ότι η ζωή δεν θέλει άγχος άλλα θετική διάθεση.